Publicitatea este mai importantă în ziua azi decât oricând. Acest lucru se datorează creșterii tot mai mari a numărului de afaceri și a metodelor de promovare. Afacerile au acum mai mulți competitori, așa că trebuie să se detașeze prin toate metodele disponibile, inclusiv prin campanii de publicitate neobișnuite. Cei care găsesc cele mai inedite metode de a se face cunoscuți au cu siguranță mai mulți clienți și mai multe vânzări.
Publicitatea pentru produse și servicii nu se referă la un singur lucru, pentru că există o mulțime forme de reclame și de strategii de promovare, pe care le întâlnim în viața de zi cu zi. Nu cuprinde doar la formele pe care aceasta le ia, ci face referire și la ce înseamnă și la modul în care se realizează o campanie publicitară.
Mai jos poți afla mai multe despre publicitate, despre formele sub care aceasta apare și modul în care poți implementa cele mai reușite programe publicitare, atât în format fizic, cât și online.
Ce este publicitatea?
Dacă ar fi să dăm o definiție publicității, aceasta ar fi crearea de mesaje care conving și motivează o persoană să acționeze. Publicitatea cea mai bună trebuie să aibă putere de influență, să fie memorabilă și uneori să implice niște riscuri.
Pentru o afacere, o campanie de publicitate bine pusă la punct te ajută din următoarele puncte de vedere:
- mai mulți oameni vor cunoaște brandul;
- vei avea clienți noi;
- vor crește vânzările pentru produsele noi și cele deja existente;
- te ajută să introduci un nou tip de produs pe piață;
- produsele tale se diferențiază de cele ale competitorilor.
Care e diferența între marketing și publicitate?
Marketing-ul se referă la strategia de ansamblu a unei companii pentru a comunica cu clienții, pentru a face mai cunoscute produsele și pentru a crește vânzările. În marketing, se remarcă mai multe canale de comunicare:
- social media;
- marketing pe email;
- SEO;
- publicitate plătită.
Publicitatea reprezintă procesul propriu-zis de creare a mesajelor care îndeplinesc scopurile avute în vedere. Aceasta din urmă poate fi privită ca o subdiviziune a marketing-ului. Strategia de marketing cuprinde și un plan de publicitate. Publicitatea și reclama se leagă direct între ele, pentru că reclama poate fi considerată rezultatul procesului de creare a mesajelor.
Tipuri de publicitate
Termenul de „publicitate” se referă la diferite metode de comunicare cu clienții. Printre principalele modalități tradiționale, până la dezvoltarea celei online, se află:
- publicitatea în format print;
- OOH advertising;
- reclame la TV.
Publicitatea în format print
Publicitatea în format print se referă la postere, flyere, anunțuri în reviste și ziare, precum și alte reclame tipărite pe hârtie. În ziua de azi, s-a schimbat foarte mult modul în care oamenii se raportează la acest tip de publicitate, dar varianta online nu o elimină complet.
Un dezavantaj care a devenit evident în ultimul timp este că publicitatea în format print nu oferă posibilitatea analizării rezultatelor. Totuși, unele companii aleg să folosească această modalitate într-un mod inedit.
Publicitatea OOH
Mai jos sunt câteva informații despre publicitatea outdoor (sau OOH – out of home), precum și câteva informații despre avantajele și dezavantajele acesteia.
Ce reprezintă publicitatea OOH?
OOH (out-of-home) advertising reprezintă metodele de publicitate în aer liber prin intermediul unor construcții de diferite tipuri.
Instalațiile publicitare sub formă de panouri fixe, cu opțiunea backlit și de tip tranzit sunt destinate să intre în principal în atenția șoferilor și a pietonilor. Acestea sunt plasate în zone cheie din oraș sau de pe autostrăzi și alte tipuri de drumuri și sunt construite sub diferite forme.
Cele mai importante astfel de variante de publicitate care se adresează șoferilor sunt panourile de pe marginea drumului. Există variante de panouri mai mari pentru autostrăzi și drumuri europene, ca să fie văzute de conducătorii care se deplasează la viteze mari. De asemenea, unele panouri mai mici sunt amplasate la intrarea în orașe sau pe drumurile naționale, astfel încât să fie văzute de cei care circulă zilnic spre muncă sau alte destinații.
În ceea ce privește publicitatea OOH pentru pietoni, se folosește, de exemplu, publicitatea tranzit. Aceasta presupune plasarea de reclame pe autobuze sau trenuri, precum și în interiorul acestora. De asemenea, pe bulevarde sau în piețele centrale ale orașelor, se pot amplasa prisme publicitare, care reprezintă instalații temporare în zone unde nu sunt alte astfel de construcții. Și mesh-urile publicitare atrag atenția pietonilor, dar și a șoferilor.
Panourile conțin în general puține cuvinte, ca să poată fi citite rapid de oamenii în mișcare. Uneori se folosesc doar elemente vizuale, care au ca scop să facă brandul mai cunoscut (brand awareness).
Publicitatea exterioară – avantaje și dezavantaje
Publicitatea exterioară, sau outdoor, nu-și pierde din relevanță, nici în contextul creșterii relevanței publicității online. Conform unor statistici, anunțurile publicitare OOH ajung la 98% dintre oamenii de pe planetă, cel puțin o dată pe săptămână, și 71% sunt atenți la mesajele transmise de acest tip de promovare. De asemenea, 68% dintre oamenii iau decizii pentru cumpărături când sunt în mașină.
Printre avantajele principale ale publicității out of home se află faptul că oamenii sunt expuși permanent la mesaje. Aceasta se integrează perfect în peisajul orașului, și atrage atenția tuturor trecătorilor și șoferilor.
De asemenea, e avantajos că acest tip de publicitate se bazează pe componenta vizuală. Mesajul trebuie să fie scurt, relevant și transmis într-un mod cât mai inedit.
Printre dezavantajele acestui tip de publicitate se regăsește și faptul că nu poți măsura efectele așa de bine. Dacă este folosită în combinație cu alte metode, este, oricum, o soluție recomandată pentru a face afacerea și produsele mai cunoscute.
Publicitatea prin reclame la TV
Reclamele la TV sunt o opțiune pe care o aleg companiile pentru a transmite mesajul publicitar către telespectatorii unor seriale, filme sau emisiuni. Acestea au apărut odată cu primele televizoare și s-au schimbat de-a lungul timpului, mai ales odată cu apariția serviciilor de streaming TV.
Audiența de ordinul milioanelor are parte de o experiență multisenzorială, reclamele la TV fiind avantajoase, mai ales față de reclamele pe hârtie. Dezavantajul acestei variante este că:
- implică costuri ridicate, în funcție de cât durează publicitatea;
- telespectatorii pot să le ocolească;
- nu se pot efectua măsurători precise ale efectelor asupra consumatorilor.
Publicitatea online
Publicitatea online a luat amploare mai ales în ultimii ani. Numărul de utilizatori ai internetului a crescut cu mai mult de 300% din 2005 până acum. A devenit obligatoriu pentru toți antreprenorii să apeleze la publicitatea online.
Această variantă se remarcă prin numărul mare de consumatori la care poți ajunge și prin ideile inedite pe care le poți pune în practică. Acest tip de publicitate în România se remarcă printr-o creștere substanțială în ultimii ani. Printre metodele de promovare online se numără:
- Paid Search Advertising
Motoarele de căutare au reclame plătite. Acest sistem se numește pay-per-click sau PPC și implică faptul că reclamele apar în partea de sus a paginii, în funcție de cuvintele cheie căutate. Reclamele sunt plasate, prin urmare, în mod organic. De aici provine principalul avantaj al acestui tip de publicitate, pentru că se poate comunica direct cu publicul care caută anumite informații și produse.
- Social Media Avertising
Pe platformele de social media, există posibilitatea de a plasa postări sponsorizate. Acestea sunt din ce în ce mai numeroase,â și apar într-o proporție mai mare față de conținutul organic.
Acestea sunt direcționate către publicul care ar fi interesat, așa că există o posibilitate foarte mare să apară multe accesări ale site-ului și achiziționări de produse. Un alt avantaj este că atragi atenția prin postările sponsorizate și asupra site-ului afacerii, dar și asupra paginii acesteia.
- Conținutul sponsorizat și native advertising
Conținutul media sponsorizat există chiar din 1922, pentru că unele firme susțineau financiar show-urile la radio. În mediul online, acest lucru se referă la sponsorizările pentru articole de blog și native advertising. Native advertising presupune faptul că reclamele nu sunt transmise direct. Ca în cazul show-urilor radio de acum 100 de ani, scopul conținutului oferit utilizatorilor este de a distra și de a informa.
- Bannere și display ads
Aceste variante de publicitate urmează modelul PPC: Se deosebesc prin faptul că elementele vizuale predomină. Bannerele sunt, de obicei, imaginile orizontale care apar în partea de sus a site-urilor. Display ads se referă la reclamele mai mici care sunt plasate pe margine.
Despre publicitate: cum să ai cea mai bună strategie
Strategiile cele mai bune în publicitate au fost îmbunătățite de-a lungul timpului. Avantajele și dezavantajele publicității sunt decise în principal de modul în care decizi să transmiți mesajul. Câteva idei fundamentale au rămas, însă, importante de când a început publicitatea și s-au dovedit a fi esențiale pentru orice campanie publicitară, indiferent că este fizică sau în mediul online.
- Ai în vedere emoțiile consumatorilor
Studiile care observă cum ne influențează publicitatea arată că, atunci când decid ce brand să aleagă, mulți oameni se bazează mai mult pe emoții, decât pe informații. Așadar, răspunsurile emoționale la reclame influențează decizia de cumpărare mai mult decât conținutul oferit.
În funcție de scopul pe care îl ai, poți să stârnești fericire, tristețe, furie sau frică, pentru ca oamenii să fie împinși să acționeze într-un anumit fel, nu doar să recepteze informația. Publicitatea de informare nu este la fel de eficientă, pentru că ceea ce transmiți este uitat mai repede.
- Creează asocieri pozitive în mintea consumatorilor
Produsul și brand-ul sunt ținute minte mai bine când sunt legate de sentimente pozitive. Un exemplu de asociere de acest fel este atunci când vedetele sau influencerii apar în reclame pentru a recomanda produsul. Scopul este ca oamenii să dorească să se bucure și ei de beneficiile produsului, de care se bucură vedeta pe care o admiră.
Când alegi metodele de publicitate și mesajul publicitar, gândește-te la sentimentele, scopurile și dorințele cu care vrei să fie asociate produsele firmei tale.
- Arată cât de căutat este produsul pe care îl oferi
În general, oamenii vor să fie apropiați de semenii lor. De aceea, pun preț pe părerile celor din jur și vor să nu fie mai prejos dacă nu folosesc cel mai eficient și mai noi produs. Când cumpără ceva, mulți vor, prin urmare, să facă parte dintr-o comunitate mai largă de persoane care sunt unite prin folosirea produsului respectiv.
Ca să încurajezi vânzările, poți să legitimezi un anumit produs prin testimoniale și date de consum, pentru a arăta cât de căutat este acesta și cât de mulți oameni au beneficiat de pe urma lui. O altă idee este să oferi un discount clienților care fac cunoscut brand-ul altor persoane. Astfel, brand-ul poate deveni mai cunoscut de la sine.
- Axează-te pe beneficii în loc de caracteristici
Există o diferență între beneficii și caracteristici. Caracteristicile se referă la detaliile despre un anumit produs, de exemplu mărimea, ingredientele, conținutul etc. Beneficiile explică de ce ar trebui ca un consumator să cumpere un anumit produs și cum i-ar influența pozitiv viața.
Beneficiile sunt cel mai bine receptate atunci când sunt menționate prin metode de publicitate creative, care fac numele afacerii să rămână în mintea consumatorilor și îi determină să caute ei înșiși detalii despre produs.
- Spune o poveste
Promovarea prin crearea unei povești este valabilă nu doar pentru anumite produse, ci și pentru a da o imagine de ansamblu a unei companii. De asemenea, oamenii rezonează la nivel emoțional cu poveștile care le sunt prezentate, astfel încât pot fi convinși mai ușor să acționeze. Printre cele mai bune exemple de publicitate se numără cele care au reușit să asocieze compania cu storytelling pozitiv.
Studiile arată că poveștile care înfățișează un brand ca necesar și de încredere sunt cele mai eficiente pentru a relaționa și convinge clienții. După ce ai creat povestea de brand, va fi mult mai ușor să coordonezi toate acțiunile de marketing și de publicitate, astfel încât să creezi o imagine de ansamblu coerentă, care confirmă povestea prezentată.
Publicitatea este o latură importantă a dezvoltării unei afaceri. Orice persoană care dorește să își promoveze afacerea ar trebuie să știe de ce este importantă publicitatea. Campaniile publicitare reușite fac o companie să fie mai cunoscută și cresc încrederea consumatorilor în aceasta. Metodele de promovare mai vechi pot fi combinate cu cele online, pentru vizibilitate cât mai mare.
Sursa foto: Storyblocks.com