Afisul publicitar – tipuri, modele si idei de realizare a afiselor creative

Afisul publicitar - definitie, exemple

Industria publicității evoluează în fiecare sezon, trendurile apar și dispar, însă metodele de promovare care și-au dovedit eficiența de-a lungul timpului rămân mereu în topul preferințelor experților în marketing. Unul dintre cele mai longevive instrumente de publicitate este afișul, care, prin impactul vizual pe care îl are asupra privitorului, ajută în mod decisiv la atingerea obiectivelor de business, indiferent de industria pentru care este utilizat.

În articolul de mai jos, vei afla cum să realizezi un afiș publicitar de succes, cum să îl plasezi pentru a avea vizibilitate sporită la public și ce greșeli să eviți atunci când folosești această metodă de promovare.

Definiție și reguli de realizare a afișelor publicitare

Afișul publicitar este unul dintre cele mai vechi exemple de mijloace de promovare a unui produs sau a unui serviciu, însă poate fi folosit și de către organizații care nu au ca obiectiv profitul comercial, pentru a crea campanii de awareness. Mesajul publicitar este imprimat pe o suprafață (hârtie, pânză etc.) și este afișat în locuri vizibile, în funcție de scopul pentru care a fost creat. Poate avea diverse dimensiuni, iar conceptul care stă la baza realizării sale poate fi unul simplu, direct sau unul creativ, criptat, ori cu efecte vizuale spectaculoase. 

Pentamedia te sfătuiește să integrezi un astfel de instrument de marketing într-o strategie de promovare, în cadrul căreia sunt setate țelurile, metodele de implementare, bugetul disponibil și modalitățile de evaluare a rezultatelor campaniei publicitare.

Prin urmare, atunci când se dorește conceperea unui afiș publicitar, trebuie să iei în considerare o serie de factori. Iată cei mai importanți dintre aceștia:

  • Segmentarea publicului

Identifică sectorul de public căruia dorești să te adresezi. În funcție de acest criteriu, vei alege tonul și design-ul afișului. Un mesaj destinat adolescenților va suna diferit față de unul adresat persoanelor peste 60 de ani. La fel, dacă dorești să comunici un mesaj mediului de afaceri, vei folosi un limbaj elevat, spre deosebire de situația în care concepi unul pentru participanții unui festival de muzică, de exemplu.

  • Conceptul

La baza oricărui afiș publicitar se află un concept. Fie că dorești să creezi un poster de tip testimonial, o imagine care să promoveze un model comportamental sau să afișezi un endorsement, asigură-te că ai o idee clară despre ce anume ce va transmite afișul respectiv.

  • Copy-ul

Compune un text clar care să fie inclus în cadrul posterului, iar privitorii să înțeleagă intenția ta. Evită compozițiile lungi, ce conțin cuvinte greu de citit, deoarece majoritatea trecătorilor nu au suficient timp la dispoziție pentru a parcurge tot cuprinsul. Ar trebui ca acesta să fie scurt, dar memorabil.

  • Grafica

Elementele vizuale sunt esențiale în crearea unui afiș de impact. Fonturile, culorile, dimensiunile textului, fotografiile sau ilustrațiile, fundalul – toate acestea trebuie îmbinate într-o manieră armonioasă care să contribuie la sugerarea mesajului pe care dorești să-l transmiți.

  • Calitatea imprimării

Asigură-te că afișul este imprimat la claritate maximă și că aspectul acestuia respectă așteptările publicului. Experții Pentamedia te vor ajuta să imprimi reclamele ideale pentru business-ul tău, la cele mai înalte standarde din industria OOH (publicitate out-of-home)/outdoor.

  • Suportul și plasarea afișului

Nu în ultimul rând, consultă-te cu specialiștii pentru a găsi cele mai bune soluții de afișare a mesajelor tale. Alege suporturile potrivite și poziționarea cu cele mai mari șanse de reușită.

În secțiunile următoare vei afla care sunt recomandările echipe Pentamedia în privința alegerii tipului de afiș potrivit, a panourilor adecvate și unde ar trebui să amplasezi aceste reclame în funcție de obiectivele tale.

Tipuri de afișe publicitare

Cunoscătorii principiilor de marketing știu că modelul de afiș va fi ales în conformitate cu natura business-ului sau a organizației tale, precum și cu obiectivele pe care dorești să le îndeplinești. În continuare, vei descoperi principalele categorii de postere existente în industria publicității. 

  • Afișul publicitar de tip infomercial

Este cel mai des întâlnit tip de reclamă și are un aspect standard. Le poți observa adesea pe clădiri sau locurile special amenajate pentru mesaje publicitare, precum și pe panourile de mari dimensiuni. Ele vorbesc, în general, despre un produs sau un serviciu recent lansat. În cadrul său se regăsește, de obicei, o imagine a produsului și o parte dintre beneficiile acestuia. 

  • Afișul pentru brand awareness

Acest tip de afiș se concentrează mai puțin pe promovarea comercială și mai mult asupra identificării unei probleme, pentru care business-ul respectiv are o soluție. Organizația ocupă un loc secundar într-un astfel de concept, iar esențială este conexiunea pe care aceasta o creează cu publicul său. Un astfel de produs publicitar solicită o viziune mai creativă, care să incite interesul privitorilor.

  • Afișe pentru spectacole

O altă categorie comună de afișe sunt cele pentru evenimentele culturale: concerte, spectacole de teatru, festivaluri, lansări de carte sau de albume. Și acestea au un layout comun, ușor de recunoscut, pentru ca cel care observă afișul să conștientizeze rapid mesajul promovat.

  • Afișe politice

Caracteristice mai ales perioadelor de campanie electorală, acestea promovează programele de guvernare propuse de diverse partide sau actori de pe scena politică. 

  • Afișe de modă

Având în centru imaginea unui produs, a unui model sau logo-ul unui brand, afișele pentru industria fashion urmează, de obicei, un tipar comun, simplu și sunt expuse în locuri unde publicul are timp să le privească, cum este cazul panourilor bus shelter

  • Afișe corporate

Companiile multinaționale utilizează publicitatea out-of-home pentru a-și promova brandul. Spre deosebire de organizațiile mai mici, care vor să atragă atenția asupra unui bun sau a unui serviciu, corporațiile creează mesaje care să le promoveze imaginea per ansamblu.

  • Afișe pentru campanii de awareness

De asemenea, posterele și panourile pot fi folosite și în serviciul comunității. Autoritățile și organizațiile non-profit pot apela la afișe pentru a crea awareness în jurul unei probleme care vizează o mare parte dintre membrii societății: chestiuni de siguranță, recomandări de ordin medical și tot așa.

  • Afișe motivaționale

Un alt tip de comunicare abordat de companii este cel afirmativ. Bazate pe scurte texte cu mesaje optimiste, acestea își propun să declanșeze o emoție pozitivă privitorului, pe care acesta o va asocia cu brandul respectiv.

Tipuri de suporturi outdoor pentru afișele publicitare

Pe lângă conținut, produsele publicitare imprimate pot fi categorisite și după tipul suportului prin care sunt expuse. Mai jos se regăsesc cele mai eficiente moduri de afișare a reclamelor.

  • Panouri Backlit

Situate, de obicei, în interiorul orașelor, acestea sunt iluminate, pentru a putea avea o vizibilitate crescută inclusiv seara sau pe timpul nopții. Este recomandat să le utilizezi în cazul în care dorești să crești notorietatea unei mărci sau să promovezi anumite produse. Poți vedea aici dimensiunile și alte caracteristici ale unui astfel de panou. 

panou backlit

  • Billboard-uri

Acest tip de afișaj are mărimi mai mari decât cele menționate anterior. De aceea, sunt create pentru a fi observate de către trecătorii aflați în deplasare. Billboard-urile se poziționează în zonele limitrofe ale centrelor urbane sau pe drumurile naționale. 

  • Panouri Unipol

O altă opțiune cu impact puternic asupra unui număr mare de persoane sunt panourile Unipol, amplasate, de obicei, pe drumuri europene, autostrăzi sau centuri ocolitoare. Acestea îți oferă un raport cost-beneficiu extrem de avantajos și sunt dedicate campaniilor de promovare naționale sau campaniilor de produs. Pot fi utilizate și pentru a crea awareness în jurul unui brand.

  • Mesh publicitar

Reclamele poziționate pe fațadele clădirilor poartă numele de mesh-uri publicitare și sunt eficiente datorită expunerii în arii cu trafic auto și pietonal. În general, au dimensiuni mai mari de 20 de metri pătrați sunt ideale pentru campaniile de produs sau cele naționale. 

  • Prisme publicitare

Afișele utilizate pentru realizarea prismelor publicitare promovează, în general, campanii de scurtă durată, evenimente sau promoții. Sunt poziționate în zone ultracentrale și foarte aglomerate, în arii protejate istoric, unde nu există posibilitatea expunerii altor mijloace publicitare. 

prisme publicitare

  • Panouri direcționale

Direcționalele se caracterizează prin dimensiuni reduse și au scopul de a informa și de a ajuta privitorul să se orienteze către locațiile business-ului promovat. Le poți observa pe stâlpii de electricitate sau de iluminat public din orașe. 

  • Afișe publicitare de tranzit

Acestea reprezintă o formă dinamică de publicitate și oferă impact atât față de traficul auto, cât și față de cel pietonal. Afișele de tranzit create de Pentamedia îți asigură o expunere îndelungată, datorită faptului că acestea sunt afișate mult timp în trafic. Sunt ideale pentru promovarea produselor și a brandurilor.

  • Reclame pentru stații de autobuze

Afișele expuse în stațiile de autobuz pot fi utilizate cu succes în promovarea produselor și a serviciilor sau în campaniile de recrutare. Deoarece călătorii care așteaptă în aceste zone au mai mult timp la dispoziție, sunt dispuși să citească afișe cu un conținut mai bogat. Dimensiunile acestora pot varia, însă este esențial ca imprimarea să se realizeze la cele mai înalte standarde.

De ce să alegi afișul publicitar ca metodă de promovare

Într-o perioadă marcată de evoluția mediului digital, promovarea prin afișe poate părea de domeniul trecutului. Însă dacă privești în jurul tău, vei observa că această impresie este una falsă. Publicitatea outdoor aduce o serie de beneficii pe care alte mijloace nu le pot oferi. 

Descoperă principalele avantaje ale acestei metode de promovare:

– afișele sunt vizualizate de un număr mare de persoane, fără a putea fi evitate, așa cum se întâmplă adesea în cazul publicității digitale, care poate fi blocată;

– poate fi personalizată: o campanie publicitară care utilizează afișele va fi creată după parametri concreți: public țintă, poziționare, individualizarea mesajului etc.;

– publicul are o percepție pozitivă asupra promovării out-of-home: mai bine de 80% dintre persoane consideră acest mod de publicitate ca fiind de încredere și informativ;

– afișele publicitare sunt eficiente în influențarea comportamentului consumatorilor: au o rată de succes ridicată în ceea ce privește răspunsul acestora la îndemnul de a cumpăra sau de a accesa un brand;

– raportul cost-beneficii este foarte avantajos: afișele îți asigură expunere îndelungată și sunt privite de un număr mare de persoane, la prețuri relativ mici;

– atunci când realizate în mod inteligent, pot contribui la îmbunătățirea aspectului unui spațiu public, iar oamenii apreciază acest efect;

– dat fiind că tot mai multe persoane încearcă să scurteze timpul petrecut în mediul online, publicitatea stradală are șanse mai mari de a-și atinge scopul.

 

Prin urmare, există numeroase motive pentru care să-ți îndrepți eforturile de marketing către metodele considerate tradiționale. Longevitatea și succesul acestora sunt asigurate de către calitățile incontestabile și eficiența ridicată.

Greșeli ce trebuie evitate în conceperea afișului publicitar

Un afiș de promovare își va atinge scopul dacă este conceput în așa fel încât să poată transmite mesajul intenționat. 

Iată ce erori să eviți în realizarea materialelor publicitare:

– utilizarea unor imagini care nu contribuie la conturarea mesajului dorit: nu este suficient ca acestea să fie captivante sau spectaculoase, ci ele trebuie să acționeze ca un „vehicul” de transmitere a informației. Cu alte cuvinte, trebuie să sugereze ceea ce plănuiești tu să faci cunoscut publicului: valorile business-ului tău, calitățile produselor etc.;

– aglomerarea cu text sau detalii vizuale: afișul trebuie să fie simplu și rapid de parcurs;

– omiți să incluzi un îndemn (call-to-action): majoritatea afișelor trebuie să fie concepute în așa fel încât să încurajeze publicul să treacă la acțiune (să cumpere un produs, să viziteze un site sau o locație și altele);

– imprimarea la calitate slabă: dat fiind că un afiș este parte a imaginii companiei tale în fața publicului, este imperios necesar să fii atent la toate detaliile, iar tipărirea este unul dintre acestea. Asigură-te că imaginea este clară, nepixelată, iar culorile sunt cele dorite. Datorită tehnologiilor avansate pe care le folosește, echipa Pentamedia poate realiza printuri de mari dimensiuni la calitate înaltă. 

 

Domeniul publicității evoluează permanent, iar odată cu el, cumpărătorii devin din ce ce în ce mai educați și mai sofisticați atunci când evaluează mesajele la care sunt expuși. Prin urmare, pentru a avea succes, trebuie să cunoști instrumentele disponibile pentru a te promova în mod eficient. Dintre acestea, afișele publicitare se află în topul preferințelor pentru toate sectoarele de activitate.

 

Sursa foto: shutterstock.com

Scroll to Top